Att leva med grav hörselnedsättning är något det fortfarande talas alldeles för lite om i samhället. Många vet inte att det faktiskt finns hörselhjälpmedel att tillgå när hörapparaten inte räcker till.

Att spegla detta var förutsättningarna när Newsroom tog sig an uppgiften att producera en film åt hörselimplantatföretaget Cochlear. En film som nu nominerats till Publishingpriset.

– Att producera film har stadigt växt de senaste åren och att vi nu nominerats till Publishingpriset med den här filmen känns otroligt roligt. Det är ett kvitto på att det vi gör, gör vi bra, säger Leif Simonsson, producent och projektledare på Newsroom.

Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för bland annat filmer, tidningar och webbplatser. Den premierar ”lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation” och 2018 vann Newsroom förstapris i kategorin Årsredovisningar allmänägda företag.

Nu har Newsroomproduktionen ”Cochlear – Hear now. And Always.” nominerats i kategorin Filmer som marknadsför produkter.

– Det var ett riktigt roligt uppdrag vi fick av Cochlear och vi blev själva väldigt nöjda med resultatet. Nu håller vi tummarna att vi går hela vägen, även om konkurrensen förstås är stenhård, säger Leif Simonsson.

– Som beställare är vi väldigt nöjda med filmen. Den förmedlar ett allvar som är verklighet för många med grav hörselnedsättning, men som ändå på ett fint och inte för svulstigt sätt visar vilken enorm skillnad ett cochlea-implantat, säger Björn Österlind, Nordic Product Manager på Cochlear och beställare av filmen.

I slutet av september kommer Cochlear att lansera filmen i en internationell kampanj och 5 november offentliggörs alla vinnare i Publishingpriset på Berns salonger i Stockholm.

För mer information, kontakta

Leif Simonsson, 031-712 40 11